November 30, csütörtök - Austenland könyv- és filmkritika #themoviewasbetter /046

Sziasztok!
Kép forrása
A mai napon valami nagyon újjal készültem nektek, ugyanis hasonló még nem volt korábban a blogon. Ez pedig egy filmkritika lesz. Még magamat is megleptem ezzel, ugyanis szinte soha nem nézek filmeket. Éppen ezért, hogy ne is csak a filmről beszéljünk, összehasonlítanám az eredeti művel, amiből készült. Ez pedig nem más, mint Shannon Hale Austenland című regénye. Szerintem kezdjünk bele, és vegyünk sorra minden jelentős különbséget, és a megszokott könyvkritikát is hozzáveszem a film elemzéséhez. A bejegyzés durván spoileres lesz.


1.) A tartalom röviden
Mivel némi eltérés tartalom tekintetében is van a film és a könyv között, a közös szempontok alapján ismertetném a történetet. Szóval adott egy harmincas nő, Jane, aki megszállottja Jane Austen Büszkeség és balítéletének és az ő Mr. Darcy-jának. Így amikor lehetősége nyílik, hogy elutazzon Austenlandbe, pontosabban a Pembrook Parkba, ahol három hetet tölthet az austeni világban, azonnal kap is az alkalmon. Megismeri Miss Charmingot, Andrews századost, East kapitányt, Miss Heartwrightot és nem utolsósorban Martint és Mr. Nobley-t, akik társai lesznek a három hét során. A történet végére Jane beleszeret Martinbe és Mr. Nobley-ba is, de tudván, hogy utóbbi csak egy színész és szerepet játszik, inkább Martinnel maradna. Itt jön a képbe Mrs. Wattlesbrook, az egész program szervezője, aki kíméletlenül közli Jane-nel, hogy Martin volt a számára kitalált karakter, és ő is csak egy színész volt. Így Jane repülőre száll, hogy hazamenjen, ám Nobley utánamegy és happy end.

2.) Fontos eltérések
a) A könyv szerint Jane az angliai utazást egy gazdag rokon, Carolyn néni hagyatékából kapta, míg a film története úgy adja elő, hogy Jane azért utazik a Pembrook Parkba, hogy megszabaduljon Mr. Darcy iránti érzéseitől. Ugyan a könyvben is ez volt a célja, de fontos tényező, hogy Carolyn hagyta rá az utat.
b) A filmben Jane barátnője, Molly éppen terhes, ám a könyvben egy ikerpár édesanyja. Nem olyan vészes, történetet befolyásoló tényező, szóval haladjunk.
c) A filmben Jane és Miss Charming a repülőtéren ismerkednek meg, ahová Martin megy értük a kocsival, ellenben a könyvben csak a Pembrook Parkban találkoznak először.
d) Ha már Martinnál tartunk: a könyv története szerint ő a Pembrook Park kertésze, és a művészneve Theodor. A filmben viszont nincs művésznév, csak simán Martin, és nem kertészt alakít, hanem istállósfiút. Ezen kívül a könyv szerint ő és Jane esténként kosármeccseket néznek titokban, míg a filmben még egy lóellést is beletettek számomra érthetetlen okból. Néha komolyan ilyen nehéz lenne követni a cselekményt??
e) Ami engem az egyik legjobban zavart, hogy a könyvben Mrs. Wattlesbrook csak a program szervezője, és a házban a vendéglátót Saffronia néninek hívják. Ezzel ellentétben a filmben Mrs. Wattlesbrook a szervező és a vendéglátó is egyben.
f) Lehet, hogy ez csak nekem tűnt így, de a könyvben mintha Amelia Heartwright egy pozitívabb karakternek lett volna feltüntetve. A filmben viszont határozottan ellenséget alakít.
g) Az egyik leglényegesebb különbség viszont a sztori végén keresendő, ugyanis Mr. Nobley a könyv szerint a repülőn ül le Jane mellé, míg a filmben váratlanul állít be a lakásába azután, hogy hazaért. Nekem a filmes változat jobban tetszett.
h) A könyvben Mr. Nobley karakterének keresztneve William és ő egyébként is színész, régóta dolgozik a Pembrook Parkban. A film szerint a teljes neve Henry Nobley (míg a könyvben a Henry a színész maga keresztneve volt) és történelemtanár, csak most ugrott be Austenlandbe.

3.) A könyv
~ Borító: Tök jól néz ki, tetszik az illusztráció. Itt esélyem sem volt, hogy megtévesszen a borító, ugyanis zsákbamacskaként szereztem be.
~ Mi tetszett?
Mr. Nobley *-* Már a könyv során teljesen belezúgtam a karakterébe. Ezen utána a film is segített.
Kép forrása
Egyébként tetszett, hogy egy laza történet, könnyed olvasmány volt és nagyon élveztem, még ha nem is volt túl sok időm olvasni. Egyik kedvenc lett (pedig nem számítottam rá). Ugyan felfedezhetőek voltak benne kisebb-nagyobb hibák, de nekem összességében bejött, mert nem az a szokványos szerelmi történet volt, ami után egy kegyetlen lehúzást írhatnék itt. Lehet, hogy tényleg segítettek a történet tolerálásán a Mr. Nobley iránt táplált érzelmeim, ki tudja?
~ Mi nem tetszett?
Jane naivsága Martinnel szemben. Mármint értem én, lehet, abban a helyzetben én is bedőltem volna neki, de az elég egyértelmű volt, hogy ő is egy színész. Mondjuk tényleg jól alakított, sajnos.
~ Szereplők
Kicsit kidolgozatlan, de szimpatikus karakterek tömkelegével találtam szemben magam. Miss Charmingot például nagyon bírtam, meg Andrews századost is. Szép pár is lettek :DDDD
Nobley-ről már kifejtettem a véleményemet (luv<3), Jane is egy kedves szereplő volt, akinek bárki simán a helyébe képzelheti magát. Emellett ott volt még Miss Heartwright, ő kissé unszimpatikus volt, East kapitányt viszont kedveltem. Martin meg bekaphatja.
~ Összegezve:
 - Hogy tetszett: nagyon könnyed, vicces könyv volt. Simán megérte.
 - Értékelésem Molyon: 5 csillag. Eredetileg 4,5 volt, a film megnézése után döntöttem úgy, hogy felkerekítek. A többi értékelés szerint 46-an adtunk rá 5 csillagot, szintén 46-an 4,5-öt, 88-an négyet, 45-en 3,5-öt, és 69-en adtak ennél rosszabbat. Ezek szerint elég megosztó volt a könyv.
 - Kedvenc szereplő: MR. NOBLEY *-*
 - A legkevésbé kedvelt szereplők: Mrs. Wattlesbrook, meg Saffronia néni férje akinek nem jut eszembe a neve xP
 - Kedvenc jelenet: amikor Nobley Jane után megy a repülőre.

4.) A film
A filmről is szeretnék nyilván beszélni. Angolul néztem, mert sehol sem találtam magyarul, szerintem nem is létezik magyarul, így angolul néztem felirattal (az angolozáshoz további tippeket ide kattintva találtok). A könyvtől sok mindenben eltért, de minden eltérés ellenére a szívemhez nőtt. Leginkább a színészekről mondanék pár szót, mert szerintem a fontosabb dolgokat már leírtam. Bevallom, beleolvastam néhány kritikába a Snitten, mielőtt elkezdtem volna nézni, és a film - csakúgy, mint a könyv - nagyon megosztó volt a nézők körében. Sajnos én nem nagyon vagyok otthon a filmekben, így nem tudom, milyen is egy jó alakítás, de azt elmondhatom, Keri Russell egy nagyon szimpatikus nő, és kiválóan játszotta Jane Hayest. Jennifer Coolidge, Bret McKenzie és Georgia King pontosan ugyanolyan Miss Charmingot, Martint és Miss Heartwrightot alakítottak, mint ahogy a könyvben elképzeltem őket. James Callis baromi vicces volt Andrewsként, rengeteget nevettem rajta, Ricky Whittle meg, mint East, hát... rohadt jól néz ki, na.
És hát nyilván a végére hagytam J. J. Feildet, mint Mr. Nobleyt. Pontosan így képzeltem őt is a könyv szerint, és hatalmasat alakított, egyszerűen teljesen odavoltam érte. Szívecske alakú pupillákkal néztem kb a filmet.

Kép forrása

Tulajdonképpen azt mondhatom, hogy életem első filmje, ami jobban tetszett, mint a könyv. Persze a könyvért is odavagyok, na de ez a film... Mindenképp nézzétek meg, ha valami vígjátékra vágytok, szerintem megéri.
Igyekszem a hétvégén érkezni valami alkotós bejegyzéssel, már vannak is ötleteim, hogy mi legyen. Kitartást a holnaphoz,
legyetek jók!
FMBxxx

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

December 15, vasárnap - Magammal viszlek a Vörösmarty téri vásárba | Intsant Kriszmösz-zeneajánló /137

Május 19, szombat - Régi VS Új vízfestékkészletem /086

Április 30 - május 7 - Naplóbejegyzések | A "ballagástól" az érettségi végéig /144